Regelink schroothandel en de Noord-Nederlandse schrootverwerking klaar voor de toekomst
November 2019 | Schrootkrant
‘Als directie vullen we elkaar uitstekend aan’
Regelink Schroothandel uit Kampen heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. Zo is niet alleen de klantenkring en afzet verder gestegen, maar werd ook de Noord-Nederlandse Schrootverwerking in Franeker overgenomen. Onlangs is het bedrijf uitgebreid met een nieuwe DAF vrachtwagen en een Duitse Leimbach knipschaar. ‘Met twee locaties aan het water en goede apparatuur denken we dat wij genoeg bestaansrecht hebben en de concurrentie aan kunnen met grote concerns’, aldus Harry Regelink.
Tekst: Wendy Noordzij
Foto’s: Ronald Regelink
Origineel artikel: Schrootkrant nummer 7 – november 2019
Harry regelink senior
Harry Regelink senior begon in 1946 in Zwartsluis met het slopen van schepen. Zodoende begon hij ook wat oud-ijzer in te zamelen en te verkopen. In 1947 begon hij in Kampen met de handel in oud ijzer en metalen. ‘In die tijd waren hier veel grote fabrieken gevestigd. Als je een paar fabrieken als klant had, dan had je het goed voor elkaar’ blikt zoon Harry Regelink terug. ‘Mijn vader kreeg steeds meer fabrieken als klant en de handel bleef groeien. Toen ik zestien jaar was, ben ik in het bedrijf gekomen. Mijn vader was toen al op leeftijd en op mijn achttiende heb ik de onderneming van hem overgenomen. Op dat moment was Regelink schroothandel gevestigd in de Ambachtstraat, een locatie van 1200 vierkante meter. Ik besloot de business uit te bereiden met onder meer het slopen van auto’s. Ook sloopte ik in die tijd veel grote ketels met gietijzeren wanden, die veel op scholen en in kerken stonden en ging ik steeds verder de Nederlandse grens over. Zo is het bedrijf steeds verder gegroeid.’
In de loop der jaren kwam ook Harry’s schoonzoon Peter Jan Borghouts het bedrijf versterken. ‘Hij richtte zich met name op de recycling van accu’s, ijzer en metalen. Zodoende bleef het klantenaantal verder stijgen. Inmiddels zijn we één van de marktleiders op het gebied van accurecycling in Nederland. Dat komt vooral door de enorme inzet van Peter Jan. Hij is een kernreactor op dat gebied en weet klanten echt naar zich toe halen.’
UITBREIDINGEN
Daardoor werd de locatie aan de Ambachtstraat te klein en verhuisden het bedrijf naar de Installatieweg. ‘Aanvankelijk hadden we een terrein van 4.000 vierkante meter en daarna konden we er nog eens 3.000 vierkante meter bijkopen. En toen het terrein aan van 2,5 hectare aan de Haatlandhaven (500 meter van de Installatieweg) vrijkwam, hebben we ook dit gekocht. We hebben de werkzaamheden nu over beide terreinen verdeeld. Aan de Installatieweg komen vooral de particulieren en de klein zakelijke klanten en hier aan de Haatlandhaven, komen de grotere zakelijk klanten. We hebben een prachtige, unieke locatie in het midden van Nederland met rondom water. We hebben zoveel kade dat er verschillende schepen tegelijk kunnen aanmeren. Dat is ideaal.’
Vervolgens kwam ook Frits Stam bij het bedrijf. ‘Zijn vader was directeur van de Noord-Nederlandse Schrootverwerking, dat al tientallen jaren in handen van Duitse bedrijf Bentler Steel. Frits wilde liever in een echt familiebedrijf werken. Zodoende kwam hij bij ons terecht en werd er in Franeker een opvolger voor hem gevonden. Alleen deed die opvolger het niet zo goed. Op een gegeven moment werd Frits gevraagd of hij terug wilde komen. Toen stelde hij voor om als Regelink het bedrijf over te nemen. We zijn in gesprek gegaan en zijn er snel uitgekomen. Inmiddels valt de Noord-Nederlandse Schrootverwerking nu onder de Regelink Groep en vormen Frits Stam, Peter-Jan Borghouts en ik met z’n drieën de directie.’
ELKAAR AANVULLEN
Het drietal vult elkaar uitstekend aan. ‘Het leuke is dat ieder zijn eigen ding doet. We hebben daar nooit afspraken overgemaakt. Alles vloeide heel natuurlijk in elkaar over. Peter Jan richt zich nog steeds voornamelijk op de accu’s en Frits is echt een staalman, die alles met ijzer doet. En ik onderhoud graag de contacten met de fabrieken. Sommige bedrijven zijn al klant sinds mijn vader in 1946 startte. Alle drie doen we dus ons eigen ding. Dat maakt ons zo sterk.’
De Noord-Nederlandse Schrootverwerking past volgens Regelink ook uitstekend bij zijn bedrijf. ‘De combinatie is echt heel mooi. Er zijn veel overeenkomsten tussen beide bedrijven. Zelfs wat betreft de ligging, want ook de locatie in Franeker is aan het water gevestigd.’ Van oudsher had Regelink al klanten in het Noorden. ‘We kwamen toen ook al bij de Noord-Nederlandse Schrootverwerking over de vloer. Ik kan me nog goed herinneren dat ik als klein jongetje met mijn vader meeging.
Er werkte toen al medewerkers die op de dag van vandaag er nog werken. De medewerkers in Franeker zijn heel trouw. Dat waarderen wij erg.
EIGEN IDENTITEIT
De Noord-Nederlandse Schrootverwerking draait weer op dezelfde manier als vroeger. ‘De lijn gaat weer omhoog’, vertelt Frits tevreden. ‘Ook in de omgeving van Franeker zijn veel fabrieken gevestigd en we merken duidelijk dat de handel weer aantrekt. Ook de accurecycling proberen we in Franeker wat meer op te pakken.’ De ondernemers willen niet veel aan het Franeker bedrijf veranderen. ‘Zowel de werkwijze als de naam laten we intact. De Noord-Nederlandse Schrootverwerking is een bekende naam in de schrootwereld. We hebben onderzocht of het verstandig was om beide namen samen te voegen, maar beide bedrijven hebben echt een eigen identiteit. Die willen we in ere houden.’
Wel sluiten de huisstijl inmiddels op elkaar aan. Harry’s zoon Ronald helpt daarbij. Dankzij Ronald zijn Regelink en de Noord-Nederlandse Schrootverwerking veel actiever op internet. ‘Dat is belangrijk’, legt hij uit. ‘We hebben prachtige bedrijven, waar we trots op zijn. Dat willen we graag aan anderen laten zien. Sinds onze website is vernieuwd en wij actiever zijn op verschillende social media kanalen, ontvangen wij veel positieve reacties en krijgen mensen een beter beeld wat voor werkzaamheden wij hier verrichten. Wij willen voor iedereen toegankelijk zijn.’
NIEUWE VRACHTWAGEN & SCHAAR
Door de flinke groei van de laatste drie, vier jaar, was een uitbreiding van het wagenpark mogelijk. ‘We hadden al een DAF en drie Volvo’s en daar is recent een nieuwe DAF bijgekomen. Onze eigen auto’s zijn het visitekaartje van het bedrijf en de jongens die erin rijden zijn onze ogen en oren’, aldus Harry. ‘Wij vinden het heel prettig om het vervoer in eigen hand te hebben. Het is niet fijn om van het transportbedrijf afhankelijk te zijn en klanten willen graag onze eigen mensen zien.’
Ook is een nieuwe knipschaar aangeschaft; een Duitse Leimbach. ‘We hebben veel scharen bekeken en uiteindelijk voor deze gekozen, vanwege de Duitse degelijkheid. De schaar is gearriveerd en we zouden ermee kunnen draaien, maar we willen er nog een omkasting omheen laten bouwen, zodat we de schaar optimaal kunnen beschermen.’ Die ervaring heeft Frits ook in Franeker. ‘Daar staat een 22 jaar oude schaar waar ook direct een omkasting omheen was gebouwd. Hij is wat stoffig, maar als je hem afspuit, dan is hij weer als nieuw.’
De nieuwe schaar zorgt voor een enorme productiviteitsverbetering. ‘Onze oude schaar kon tot 12 ton per dag verwerken, maar we hadden dan nog wel voor vijf dagen werk liggen. Als op dat moment de prijzen dalen, dan kost het ons geld. Met onze nieuwe schaar kunnen we de tonnages die binnenkomen wel bijhouden.’ Daarnaast draagt de nieuwe schaar ook bij aan een verdere kwaliteitsverbetering. ‘De kwaliteitseisen van fabrieken als Tata Steel worden steeds hoger en wij kunnen daar prima aan voldoen.’
TOEKOMST
Voor de toekomst hebben de drie ondernemers een heel concreet plan. ‘We willen graag alles op één locatie hebben en gelukkig is dat mogelijk. We hebben namelijk het tussenliggende terrein tussen onze beide vestigingen aan kunnen kopen. De vergunningen nemen nog wat tijd in beslag, maar zodra deze rond zijn, dan kunnen we van start.’
Ze zien de toekomst positief tegemoet. ‘Er zijn veel schrootbedrijven die het lastig hebben in deze tijd. Handel en logistiek worden steeds belangrijker. Met twee locaties aan het water en goede apparatuur denken we dat wij genoeg bestaansrecht hebben en de concurrentie aan kunnen met grote concerns. We hebben een modern machinepark. Ook voldoen we aan alle milieueisen en kunnen we inspelen op nieuwe eisen. We staan er goed voor.’
Circulair
De circulaire gedachte wordt steeds belangrijker. Ook dat biedt volgens Harry kansen. ‘De term circulair is nu helemaal in. Daarom hebben we een tijdje terug ook een circulaire reis georganiseerd. We merkten dat overheidsinstellingen en banken al jaren over ‘circulair’ praten, zonder dat men weet hoe circulair er in de metaalrecycling wordt gewerkt. Daarom besloten we een ‘circulaire reis’ te organiseren. De genodigden keken hun ogen uit. In de hal heb ik een welkomstwoord gehouden en daarna kregen ze uitleg over de accurecycling van iemand van een accufabriek. Hans Koning van de MRF vertelde daarna wat de federatie allemaal doet en toonde allerlei cijfers over recycling. Dat zorgde voor heel verbaasde reacties. Vervolgens hebben we een rondleiding gehouden over ons terrein en daarna zijn we naar een staalsmelterij gegaan. Zo konden de aanwezigen het hele recyclingproces van ijzer zien en zelf ervaren hoe belangrijk ons werk is.’